Jouw erfgoedwebsite hoger in Google – over zoekmachineoptimalisatie.

Voor musea als je op vakantie bent, voor vrijwilligerswerk in de buurt, voor de culturele uitagenda van dit moment; voor van alles en nog wat vragen we tegenwoordig Google om raad. En natuurlijk wil jij, als erfgoedinstelling, dan in beeld verschijnen bij relevante zoekopdrachten. Hoe je die vindbaarheid bevordert, dat lees je in dit artikel over zoekmachineoptimalisatie, vaak afgekort tot SEO (Search Engine Optimization).

Wat is SEO?

SEO is het optimaliseren van je website om hoger getoond te worden bij relevante zoekopdrachten in Google. Want hoe hoger je webpagina getoond wordt in de zoekmachine, hoe meer bezoekers je website krijgt. Met SEO speel je feitelijk in op de rankingfactoren die Google hanteert.

Hoofdfactoren voor je Google-ranking:

  • Techniek: Is je website snel, veilig en netjes gebouwd? Invloed: je webbouwer.
  • Autoriteit: Linken er veel websites naar de jouwe? Hoe lang bestaat je website? Gebeurt er veel op je site? Invloed: algehele prestaties.
  • Content: Bevat jouw webpagina waardevolle content en sluit deze aan bij de zoekwoorden die mensen op Google gebruiken? Invloed: jij als redacteur.

In onderstaande video vat Anouk Broer kernachtig samen wat SEO is, ze geeft al een behoorlijk compleet beeld. In het vervolg van dit artikel ga ik in op specifieke onderdelen van SEO en hoe jij deze kunt uitvoeren.

 

‘Wat is SEO? En hoe werkt het?’ door Anouk Broer

Werk maken van SEO

Als erfgoedvrijwilliger heb je waarschijnlijk vooral invloed op de content van de website. Daarom laat ik de rankingfactoren ‘techniek’ en ‘autoriteit’ even voor wat ze zijn en zoom ik in op content. En laat dát nu juist een heel belangrijke – zo niet de belangrijkste – rankingfactor zijn. Maar wat verstaan we eigenlijk onder content?

Wat we verstaan onder content:

  • Tekst
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Audiofragmenten
  • Downloadbare bestanden

Hoe rijker hoe beter
Voor Google geldt: hoe ‘rijker’ je pagina hoe beter. Dus bevat je pagina naast tekst ook relevante afbeeldingen, een video en misschien wel een dowload (zoals een pdf) of audiofragment, dan heb je een streepje voor bij Google.

Hoe langer de tekst, hoe beter
Google houdt van veel (relevante) informatie. Stelregel is dat je webpagina minimaal 300 tot 400 woorden moet bevatten om serieus te worden genomen door Google, maar meer woorden is dus beter. Schenk bij een lange tekst ook aandacht aan een behapbare structuur en een aantrekkelijk design van je pagina, anders haakt de (échte) lezer af – en daarmee schiet je je doel voorbij.

Optimaliseren van content

Het optimaliseren van content is met name een kwestie van het verwerken van belangrijke zoekwoord(en) in je content. Hoe je tot die zoekwoorden komt, dat lees je verderop. Eerst even over het verwerken ervan.

 

‘SEO teksten schrijven – Hoe doe je dat?’ door Impres Academy

Kopteksten (headings)
Je hebt hem vast wel eens gezien bovenaan het tekstvak in je cms: het tabje waarmee je een H1, H2 en H3 kunt instellen in je tekst. Deze kopteksten (of: headings) zijn voor Google belangrijke graadmeters voor de inhoud van je pagina. En daarom is het zaak om je belangrijkste zoekwoord te verwerken in deze kopteksten:

  • H1: De hoofdtitel van je pagina wordt automatisch als H1 aangemerkt in de code van je website, hier hoef je dus niets voor te doen. Wel is het heel belangrijk dat je het belangrijkste zoekwoord in de hoofdtitel zet – en het liefst vooraan.
  • H2: De ondertitel van je webpagina of artikel kun je als H2 aanmerken, een mooie plek om nogmaals je zoekwoord te verwerken.
  • H3: Maak van de tussenkopjes boven je alinea’s een H3 en laat in meerdere H3’s je belangrijkste zoekwoord terugkomen.

Lopende tekst
Ook in de lopende tekst is het zaak je zoekwoord te verwerken. Doe dit minimaal één keer in elke alinea, maar zorg er wel voor dat de tekst natuurlijk blijft lezen. Je zoekwoorden moeten de lezer niet in de weg zitten. Met de Yoast SEO plugin voor WordPress-websites – te downloaden vanuit je cms – kun je zien of je je zoekwoord te veel of te weinig gebruikt op je pagina. En oh ja: maak je zoekwoord vet in de eerste alinea, ook dat helpt een beetje in de strijd om de hoogste zoekresultaten.

Interne en uitgaande links
Google waardeert het wanneer je jouw bezoeker wijst op andere relevante webpagina’s. Dit kunnen uitgaande linkjes zijn (dus naar andere websites) maar ook linkjes naar pagina’s binnen je eigen website. Die interne linkjes hebben nog een extra functie: achter de schermen vormen ze een web aan linkjes dat Google een beter beeld geeft van de informatie en -structuur op je website. Zorg ervoor dat het woord waarop je een hyperlink maakt inhoudelijk is (dus niet: klik hier) en in geval van een interne link het zoekwoord van de bestemmingspagina bevat.

Meta-titel en meta-beschrijving

Eerder noemde ik al de Yoast SEO plugin, met ditzelfde tooltje kun je ook de vertoning van je webpagina in de Google-zoekresultaten bewerken. Dus letterlijk die blauwe titel (meta-titel) en de paar tekstregels (meta-beschrijving) die je in Google-zoekresultaten ziet. Schrijf een relevante meta-titel en -beschrijving en verwerk ook hierin je zoekwoord.

Zoekresultaat in Google

De blauwe titel (meta-titel) en grijze tekstregels (meta-beschrijving) die in Google verschijnen, kun je bewerken in je cms.

Url van je pagina

In de meeste cms’en kun je de url (het webadres) van je pagina bewerken. Zo kun je voor een SEO-vriendelijke url zorgen, dat wil zeggen:

  • Kort en krachtig
  • Zonder overbodige woorden
  • Mét je zoekwoord

Dus geen www.erfgoedvrijwilliger.nl/categorie/3613720220/vrijwilligerswerk-bij-een-museum, maar wel: www.erfgoedvrijwilliger.nl/vrijwilligerswerk-museum

Let op: Bewerk je url alleen bij het aanmaken van je webpagina en niet als je pagina al een tijdje online staat, dit laatste kan voor doodlopende links naar je pagina zorgen – wat weer slecht is voor je SEO-prestaties.

Afbeeldingen

 

‘Afbeeldingen optimaliseren voor Google’ door Dok Online

Naast dat foto’s en andere afbeeldingen je pagina ‘rijker’ maken, kun je ze ook voorzien van je zoekwoord. Elke afbeelding heeft namelijk een titel (title) en alternatieve tekst (alt tag) die je kunt bewerken in de mediabibliotheek van je website. En omdat beide vermeld worden in de code van je webpagina – en Google deze leest – is het slim om je afbeeldingen te voorzien van een titel en alternatieve tekst mét je zoekwoord.

schermafbeelding van een formulier: alternatieve tekst, titel, bijschrift en beschrijving. Bij alternatieve tekst staat 'Hier je alternatieve tekst met zoekwoord' bij het vakje Titel 'Hier je titel met zoekwoord'

Elke afbeelding heeft een titel en alternatieve tekst die je kunt bewerken in de mediabibliotheek van je website.

Checklist zoekwoorden

Bekijk en download hier een handige zoekwoorden-checklist, hierop staan alle plekken waar je je zoekwoord kunt verwerken.

Wat zijn zoekwoorden eigenlijk?

Dan even over die zoekwoorden (of: keywords) waar ik het steeds over heb. Want wat zijn dat eigenlijk? Onder zoekwoorden verstaan we de woorden en woordcombinaties die mensen daadwerkelijk intypen in Google. Zoekwoorden bedenk je dus niet zozeer zelf, maar die achterhaal je. Hiervoor zijn tools, zoals Ubersuggest (gratis tot op zekere hoogte) en Google Zoekwoordplanner, die laatste is alleen bereikbaar met een Google Ads-account. Beide tools genereren het maandelijkse zoekvolume voor het woord dat je intoetst, maar geven ook alternatieven en aanvullingen hierop.

Een screenshot van een lijst met 'keywords' en het zoekvolume er achter. De lijst begint met 'vrijwilligerswerk rotterdam 1900' en eindigt met 'vrijwilligerswerk rotterdamadministratief 40'

Zoekwoorden en hun maandelijkse zoekvolume (Ubersuggest).

Welke zoekwoorden verwerk ik?

Kies één hoofdzoekwoord of zoekwoordcombinatie voor je tekst en verwerk deze op de eerder aangegeven plekken. Waarschijnlijk laat de zoekwoordentool ook een aantal langere zoekwoordcombinaties zien waarin je hoofdzoekwoord verwerkt is. Zijn deze zogenaamde ‘long tail keywords’ relevant voor je pagina? Dan is het slim om ook deze te verwerken. Want in de meeste gevallen geldt:

Hoe specifieker (lees: langer) het zoekwoord:

  • hoe lager het zoekvolume, maar ook:
  • hoe gerichter de gebruiker op zoek is, en
  • hoe minder concurrentie je hebt van andere pagina’s.

Voorbeeld: Maak je een pagina over vrijwilligerswerk in Rotterdam (zie afbeelding), dan zou je hoofdzoekwoord ‘vrijwilligerswerk Rotterdam’ worden en dan verwerk je her en der ook de langere zoekwoordcombinaties.

Aan de slag met SEO

Tijd om aan de slag te gaan. Vraag je webbouwer om de Yoast SEO plugin (WordPress) te installeren en optimaliseer je content met de volgende stappen:

  1. Doe zoekwoordenonderzoek met Ubersuggest of Google Zoekwoordplanner.
  2. Schrijf je tekst met de zoekwoorden in je achterhoofd, maar laat je er niet door afremmen; je tekst bijschaven kan altijd nog.
  3. Zorg voor aanvullende content om je pagina te verrijken; sowieso afbeeldingen (mits toestemming) en als het kan een video en download. Tip: de meeste Youtube-video’s kun je gratis en zonder rechten gebruiken (‘embedden’), net zoals in dit artikel gebeurt.
  4. Maak je pagina visueel behapbaar en aantrekkelijk door een heldere structuur, korte alinea’s met tussenkopjes (H3’s) en prettige afwisseling tussen tekst en beeld.
  5. Check met de Yoast SEO plugin of je pagina aan de meeste SEO-richtlijnen voldoet en schaaf bij waar nodig.

Updaten en verversen

Het is slim om pagina’s met belangrijke zoekwoorden periodiek te verversen: updaten, uitbreiden of verrijken. Dit geldt vooral voor pagina’s of artikelen die nog nét niet op de eerste pagina van Google staan. Want pagina 1 of 2 in Google; dat maakt een groot verschil in verkeer naar je website.

Ranking bijhouden

Ga je meerdere pagina’s optimaliseren voor Google? Dan is het handig om je Google-rankings bij te houden. Wincher (betaald) is een veelgebruikte tool hiervoor.

Lange adem
Voor SEO heb je een lange adem nodig, want het duurt even voor je resultaat ziet. Maar wanneer je structureel werk maakt van een SEO-vriendelijke website, zal Google je als een steeds belangrijkere speler gaan zien binnen het thema waarover jij publiceert; je website krijgt meer autoriteit. Wil je resultaat op korte termijn? Dan kun je beter gaan adverteren in Google, dit wordt SEA genoemd: Search Engine Advertising.

Door: Eelco Kersloot, Museumfederatie Fryslân