Als erfgoedinstelling of historische vereniging wil je gevonden worden door potentiële bezoekers, leden of vrijwilligers. Een goede communicatiestrategie helpt daarbij, maar niet iedereen heeft een vooropleiding in PR & Communicatie. Waar begin je? Met wie moet je communiceren en op welke manier? Hieronder vind je een aantal tools om je verder op weg te helpen.
Kleine en middelgrote musea
In de onderstaande factsheet over PR & communicatie voor kleine en middelgrote musea vind je verschillende handvatten. Stap voor stap worden de belangrijkste aspecten van PR & communicatie voor musea besproken.
Wil je nog meer de diepte in? Lees dan de uitgebreide handleiding Basiscursus public relations voor kleine en middelgrote musea.
Historische verenigingen
Als historische vereniging is het van belang om zowel intern als extern te communiceren over de bezigheden van de vereniging. In deze module gaan we kijken naar alle aspecten van perswijsheid & communicatie: het opstellen van een communicatieplan(ning) en -begroting, het ontwikkelen van de huisstijl, persbenadering en digitale kanalen.
Oefening baart kunst, zo ook met persbenadering en communicatie. Hoe vaker je het doet, hoe meer voorbeelddocumenten je hebt voor de toekomst. Je kunt ook altijd andere verenigingen of organisaties vragen om advies: wissel je ervaringen uit, leer van elkaar! Vraag bijvoorbeeld of je eens een communicatieplan of persbericht mag inzien en/of kijk naar andere hun website en sociale media: observeer en leer. Pas de elementen die je bevallen toe op je eigen praktijk: communicatie blijft altijd in ontwikkeling en niemand is ooit uitgeleerd. Ga aan de slag met de basis en pas zaken toe in de praktijk op je eigen tempo: niet alles hoeft tegelijk en wees je ook bewust van alle zaken die al hartstikke goed gaan!