Sociale toegankelijkheid en inclusie gaat over gelijkwaardigheid en zelfstandigheid. Als erfgoedorganisatie gaat het er niet alleen omdat je organisatie toegankelijk is of wordt, maar ook dat je mensen op een gelijkwaardige manier gaat ontvangen. Dat is inclusie, dan hoort iedereen erbij en kan iedereen meedoen.
Het is enorm belangrijk dat je hierover gaat nadenken met de doelgroep voor wie je toegankelijk wilt zijn. Vraag advies voor je aanpassingen gaat doen, of voordat je een speciaal programma gaat ontwikkelen. Niemand weet zo goed wat er nodig is als de doelgroep zelf. Luister naar hun, werk met ze samen en vraag ze om jouw omgeving te testen. Hiervoor zou je bijvoorbeeld kunnen samenwerken met organisaties als De Zonnebloem.
Het is belangrijk om niet alleen praktische aanpassingen in je museum te maken maar ook je personeel te trainen. Gastvrijheid is een belangrijk onderdeel van toegankelijkheid. Hoe benader je verschillende doelgroepen, welke aanpassingen maak je juist wel in je benadering en welke niet?
Zorg ervoor dat je in het nadenken over het thema op een open manier nadenkt, gefocust op de mogelijkheden in plaats van de beperkingen. Als het niet lukt om interactie tussen een bezoeker en een gebouw of organisatie tot stand te brengen, dan is dit een mismatch. Het is geen beperking van de persoon, maar een beperking van het gebouw of de organisatie. Dit vraagt om omdenken vanuit organisaties. Deze mensen zijn onderdeel van de algemene doelgroep: ook zij zijn erfgoed liefhebbers en het is een beperking van de organisatie dat het hen niet lukt om hen te bedienen.
Zorg ervoor dat iedereen zich welkom voelt bij jullie. Jullie kunnen hierbij het verschil maken door het gesprek aan te gaan met verschillende doelgroepen.
Bekijk hieronder het uitgebreide verhaal over sociale toegankelijkheid en inclusie door Cathelijne Denekamp. Ze legt uit wat sociale toegankelijkheid inhoudt en wat haar ervaringen hierbij zijn in het Rijksmuseum.